آشنایی با بهترین روش های نظافت محوطه در صنعت خودروسازی

آشنایی با بهترین روش های نظافت محوطه در صنعت خودروسازی

لزوم نظافت محوطه در صنایع خودروسازی

فضای محوطه در صنایع خودروسازی به بخش هایی از یک کارخانه یا تاسیسات خودروسازی اطلاق می شود که در فضای باز قرار دارند. این فضاها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • محوطه بارگیری و تخلیه: بارگیری و تخلیه مواد اولیه، قطعات، خودروهای مونتاژ شده و سایر کالاها
  • پارکینگ خودرو: پارک کردن خودروهای کارکنان، بازدیدکنندگان و خودروهای منتظر حمل و نقل
  • مناطق ذخیره سازی: ذخیره سازی مواد اولیه، قطعات، خودروهای مونتاژ شده و سایر کالاها
  • آزمایشگاه های تست: تست و ارزیابی عملکرد خودروها
  • پارکینگ خودروهای اسقاطی: نگهداری خودروهای اسقاطی و منتظر بازیافت

در واقع فضای محوطه برای جابجایی و حمل و نقل مواد اولیه، قطعات، خودروهای مونتاژ شده و سایر کالاها در داخل و خارج کارخانه استفاده می‌شود. این فضا همچنین برای تست و ارزیابی عملکرد خودروها بسیار کاربردی است. فضای محوطه همچنین برای ایمن نگه داشتن خودروها، مواد و تجهیزات استفاده می‌شود. چیدمان فضای محوطه باید به گونه ای باشد که جابجایی و حمل و نقل مواد و کالاها به طور کارآمد انجام شود.

برای انجام کلیه اوری که عنوان شد، لازم است که این فضا به طور روزانه و مداوم نظافت شود. عمل نظافت موجب میگردد که هرگونه پسماند، ضایعات و آلودگی بر جای مانده روی زمین جمع‌آوری شده و به فضایی دیگر منتقل گردد تا همواره سطوحی هموار و عاری از آلودگی برای کارکرد بهتر کارکنان و عبور وسایل نقیله ایجاد شود.

دلایل ضرورت نظافت محوطه در صنایع خودروسازی عبارتند از:

  • کاهش خطرات تصادفات: محوطه ی شلوغ و پر رفت و آمد یک کارخانه ی خودروسازی می تواند محل بروز خطرات متعددی مانند تصادف بین خودروها، لیز خوردن افراد به دلیل وجود روغن و گریس روی زمین و برخورد با موانع باشد. نظافت منظم محوطه می تواند به پاکسازی این آلودگی ها و موانع از روی زمین و در نتیجه کاهش این خطرات کمک کند.
  • پیشگیری از آتش سوزی: انباشت مواد قابل اشتعال مانند ضایعات کاغذ، مقوا و پارچه در محوطه ی کارخانه می تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد. نظافت منظم محوطه و جمع آوری این مواد می تواند به پیشگیری از آتش سوزی و حفظ جان و مال کارکنان کمک کند.
  • بهداشت محیط: وجود حشرات و جوندگان در محوطه ی آلوده می تواند باعث بروز بیماری های مختلف برای کارکنان و همچنین آلوده شدن مواد اولیه و قطعات شود. نظافت منظم محوطه می تواند به از بین بردن لانه ها و محل زندگی این موجودات و در نتیجه جلوگیری از شیوع بیماری ها کمک کند.

کاربرد سوییپر در نظافت محوطه خودروسازی

سوییپر (Sweeper) یا جاروی صنعتی دستگاهی است که برای تمیز کردن سطوح مختلف کف و محوطه های باز از گرد و غبار، زباله و آشغال استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با استفاده از برس‌های چرخشی و سیستم مکش قدرتمندی، آلودگی‌ها را از سطح جمع آوری می‌کنند. سوییپرها در دو نوع دستی و سرنشین دار وجود دارند. کاربران با توجه به نوع ومیزان آلودگی محیط میتوانند یکی از دو نوع سوییپر را برای نظافت محوطه در صنعت خودروسازی استفاده نمایند.

عموما انواع  سوییپر دستی کوچکتر بوده و برای محیط های با مساحت کمتر کاربرد دارند. در مقابل انواع سوییپر سرنشین دار مجهز به مخزن های بزرگی هستند که برای نظافت و جاروی فضاهای بزرگتر و وسیع بسبار کاربردی بود و می‌توانند در مدت زمان کوتاهی بخش وسیعی را در صنایع خودروسازی مورد نظافت قرار دهند. 

سوییپرها با حرکت چرخشی و دورانی برس های جانبی خود آلودگی ها و پسماندها را به درون مخزن بزرگ خود منتقل می‌کنند. این سیستم برس زنی همزمان با پاشش آب توسط برس ها صورت میگیرد تا از ایجاد گرد و غبار نیز جلوگیری شود و اینگونه دستگاه در ایجاد هوای تمیز نیز نقش مهمی را ایفا نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 11 =

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید