آشنایی با بهترین روش های نظافت انبار مواد اولیه در صنایع غذایی، دامی و کشاورزی

آشنایی با بهترین روش های نظافت انبار مواد اولیه در صنایع غذایی، دامی و کشاورزی

لزوم نظافت انبار مواد اولیه در بخش انبار مواد اولیه در صنایع غذایی، دامی و کشاورزی

انبار مواد اولیه در صنایع غذایی، دامی و کشاورزی، بخش مهمی از زنجیره تامین است که وظایف مختلفی را بر عهده دارد. این انبارها محل نگهداری مواد اولیه خام مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی هستند. مواد اولیه از تامین کنندگان مختلف دریافت و از نظر کیفیت، کمیت و انطباق با مشخصات فنی مورد بازرسی قرار می گیرند. مواد اولیه در شرایط مناسب از نظر دما، رطوبت، نور و تهویه نگهداری می شوند تا از فساد، فاسد شدن و افت کیفیت آنها جلوگیری شود. این مواد طبق برنامه تولید به بخش‌های مختلف تولیدی ارسال می‌شوند.

به طور کلی انبار مواد اولیه نقش مهمی در زنجیره تامین صنایع غذایی، دامی و کشاورزی ایفا می کند. با مدیریت صحیح این انبارها می‌توان از ضایعات مواد اولیه، فاسد شدن، کمبود مواد در زمان نیاز و سایر مشکلات جلوگیری کرد و به تولید محصولات با کیفیت بالا و با قیمت مناسب کمک کرد.

انبار مواد اولیه در صنایع غذایی، دامی و کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و نظافت آن به دلایل مختلفی ضروری است. نظافت منظم انبار می‌تواند از رشد میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها که باعث فساد مواد اولیه می شوند، جلوگیری کند. انبار کثیف می‌تواند باعث جذب بوهای نامطبوع توسط مواد اولیه و تغییر طعم و مزه آن‌ها شود. آلودگی انبار همچنین باعث آلوده شدن مواد اولیه به گرد و غبار، ذرات معلق، مواد شیمیایی و آفات شود. برای جلوگیری از هرگونه آلودگی و یا ایجاد فساد در مواد اولیه در صنایع عذایی، دامی و کشاورزی ایجاد یک برنامه نظافت منظم و روزانه ضرورت دارد.

برای رسیدن به یک انبار تمیز و عاری از هرگونه آلودگی تهیه و اجرای یک برنامه ی نظافت منظم که شامل نظافت روزانه، هفتگی و ماهانه انبار مواد اولیه از نکات بسیار مهم است. همچنین استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده مناسب برای نوع سطوح و مواد اولیه‌ای که در انبار نگهداری می‌شوند، در حفظ و پایداری بهداشت انبار بسیار مثمر ثمر است.

کاربرد اسکرابر در نظافت انبار مواد اولیه در صنایع غذایی، دامی و کشاورزی

کف شوی صنعتی یا اسکرابر دستگاهی است که برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح مختلف استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از سیستم برس‌زنی به نظافت سطوح می‌پردازد. سپس سیستم مکش قدرتمندی که دارد فعال شده و آلودگی‌ها، لکه‌ها و مایعات را جمع آوری می‌کند. اسکرابرهای صنعتی در انواع مختلفی با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف موجود هستند. این دستگاه در دو نوع اسکرابر دستی و سرنشین دار وجود دارد. افراد بسته به مساحت فضایی که قرار است نظافت شود می‌توانند یکی از این دو  مدل را انتخاب نمایند. 

انواع دستی اسکرابر دارای ابعاد کم‌تر با مخزن کوچکتری است و انواع سرنشین دار کف شوی صنعتی با ابعاد بزرگتر و نظافت فضاهای گسترده‌تر مناسب است. چربی و روغن می‌توانند سطوح انبار را لغزنده و خطرناک کنند و همچنین باعث فساد مواد اولیه شوند. دستگاه با عملکرد قوی خود تمام آلودگی ها را از کف جدا کرده و به درون مخزن انتقال می‌دهد. از بین رفتن آلودگی ها و نظافت سطوح کف، باعث ایجاد محیطی تمیز و هوایی مطبوع شده و به حفظ مواد اولیه و تازه ماندن آن ها بسیار کمک می‌کند.

کاربرد مکنده صنعتی در نظافت انبار مواد اولیه در صنایع غذایی، دامی و کشاورزی

مکنده صنعتی دستگاهی است که با استفاده از مکش قدرتمندی که توسط یک موتور الکتریکی ایجاد می شود، می‌تواند گرد و غبار، ذرات معلق، ضایعات و آلودگی‌ها را از سطوح مختلف جمع آوری کند. مکنده های صنعتی در انواع مختلفی با ویژگی ها و کاربردهای مختلف موجود هستند. جاروبرقی صنعتی گرد و غبار و آلودگی‌ها را به سرعت از سطوح انبار جمع آوری کنند و در زمان و هزینه صرفه جویی کنند. این دستگاه مکانیزه صنعتی به دلیل برخورداری از لوله خرطومی بلند و منعطف، به راحتی نقاط صعب العبور مانند گوشه‌ها، زیر قفسه‌ها و بالای سطوح را تمیز می‌کند.

مکنده صنعتی مواد ریخته شده مانند غلات، آرد، شکر و سایر مواد اولیه را به سرعت و به طور کامل جمع آوری کنند. برگشت مواد ریخته شده به درون مخزن دستگاه این امکان را بوجود می‌آورد تا دوباره مواد از مخزن خالی شده و وارد چرخه تولید و یا محل خیره مواد اولیه شوند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − سه =

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید